Generation Waste hjälper till att minska matsvinnet och samtidigt öka lönsamheten

Kocken Daniel Oddhammar och utvecklingschefen Andreas Pringle driver bolaget Generation Waste som hjälper restaurangbranschen att minska matsvinnet, få dem mer miljömedvetna och samtidigt bli lönsammare.

Idén bakom Generation Waste startade för cirka 1,5 år sedan när Daniel drev sitt andra bolag PlanetU. Genom bolaget hjälper han hotell och restauranger att jobba mer håll-bart. En del av detta var att räkna ut hur mycket matsvinnet kostade.

-“När jag började som kock för 25 år sedan så tog man hand om alla råvaror på ett bättre sätt. Man var mer noga med vad man slängde. Nu för tiden går allt snabbare och snabbare och svinnet bara ökar, säger Daniel, VD på Generation Waste.”

Daniel ville lära restaurangerna att minska på matsvinnet ur en miljöaspekt genom att jobba smartare och mer hållbart samtidigt som restaurangerna kunde spara pengar.

Daniel började gå runt till olika restauranger med sitt excel-ark och la in siffrorna från vägningarna manuellt. Sedan gick han hem och räknade ut hur mycket det blev i pengar. Han kände direkt att detta sätt inte var hållbart och började se sig om efter en kompanjon som kunde komplettera hans kockkunskaper.

Daniel behövde inte leta särskilt långt utan hittade den perfekta matchen i sin barndomsvän Andreas Pringle. Andreas jobbade då som utvecklingschef och efter att Daniel kunde visa upp framgångsrika resultat kände Andreas att detta var något värt att satsa på.

“Styrkan hos oss är att vi har så olika kompetenser, som två helt olika världar. Tillsammans kan vi skapa mycket bra saker. Alla branscher blir mer digitala och det behövs enkla lösningar på problemen, säger Andreas Pringle, Vice VD på Generation Waste“.

“Jag kan restaurangbranschen väldigt väl sedan 25 år tillbaka och brinner för utbildning. Andreas sköter den tekniska delen och bygger hela programvaran, berättar Daniel.“

Affärsidén
Affärsidén går ut på att kunderna delar upp och väger sitt matavfall i tre fraktioner:
1. Beredningssvinn – det som inte går att äta, äggskal, ben, kaffesump, stjälkar mm.
2. Matsvinn – mat som har blivit dålig/oätbar.
3. Tallriksvinn- det som slängs från gästernas tallrikar.

Vikten från dessa fraktioner läggs sedan in i Generation Waste’s databas via en iPad. Ur databasen får man ut rapporter om hur mycket man har slängt och hur mycket det har kostat.

Varje kund har en uppstartskostnad där det ingår utbildning i matsvinn samt Generation Waste’s programvara. Sedan övergår det till ett månadsabonnemang.

“Produkten är lättsåld för det är ett verkligt problem som vi löser. Det är framförallt två saker vi säljer som man inte direkt kan tacka nej till. Vi hjälper dem att bli mer lönsamma och hjälper dem att jobba mer hållbart, säger Daniel.”

Målet med bolaget är att kunna växa. Första steget är att kunna jobba heltid med Generation Waste för både Daniel och Andreas.

Samarbeten
Generation Waste samarbetar redan med välkända restauranger som Comfort Ho-tel/Restaurang OGBG, Göteborgs Stadsteater, Harrys restaurang i Göteborg samt Gunnebo Slott Krog och Kaffe.

De tar även hjälp av personer som Sandra Samuelsson och Mats Rofors. Sandra är doktorand på Handelshögskolan i Göteborg. I sin avhandling studerar hon företags ansvar och organisering av hållbarhetsarbete med ett speciellt intresse för avfallsminimering inom livsmedelsindustrin och dess värdekedja. Sandra och har också bakgrund som hållbarhets-ansvarig på ett livsmedelsföretag. Mats är styrelseordförande för Lindvallens Restauranger och efter att ha varit restaurangdirektör på Gothia Towers i 10 driver nu Mats ett eget konsultbolag.

Fram tills nu har Generation Waste jobbat med en handfull kunder för att kunna säkerställa att alla funktioner fungerar som de ska och att de möter kundens behov.

– Vi har egentligen kunnat ta in fler kunder för det finns ett stort intresse, men vi ville vara säkra på att produkt var stabil innan vi går ut för stort. Nu vet vi att systemet kommer att tåla belastningen och vi kan fokusera på att ta in ännu fler kunder som brinner för hållbarhet, avslutar Andreas.”

www.generationwaste.se