Nyheter


The Folklore Company digitaliserar broderiet

The Folklore Company moderniserar klassiskt hantverk genom att digitalisera ditt personliga broderi.
Ett gammalt hantverk som visade sig bli en digital affärsidé med möjligheter på den globala marknaden.

Sofia Magnusson föddes i Hälsingland och är uppvuxen bland hantverk och handarbete i glada Hudik där var och vartannat hushåll ägde broderade väggbonader.

När Sofia sedan i vuxen ålder flyttade söderut ner till Göteborg ville hon gärna ta med sig en del av sitt arv i symbol av en väggbonad. Hon kände att hon ville ha en modernare variant men kunde inte hitta det någonstans att köpa. Genom efterforskningar på webben fann hon en uppsjö med saker där man kunde få en personlig prägel, men ingenstans där man kunde göra eller köpa en modern väggbonad. Hon tog då saken i egna händer och försökte skapa en med hjälp av layoutprogrammet Indesign och smörpapper. Det visade sig vara tidskrävande och inte så smidigt.

“Om jag vill ha en personlig väggbonad, så finns det nog fler som vill ha det tänkte jag. Så jag tyckte idén var värd att utforska, säger Sofia, VD på The Folklore Company.“

Efter att ha deltagit i en affärstävling där bolaget vann första pris som ”Årets affärsidé”, fick hon affärsidén verifierad och 2014 lanserades www.folklorecompany.com

Genom The Folklore Company kan du själv designa ditt egna personliga broderi. Du kan välja text och stil och sedan brodera själv eller köpa färdigbroderat. Du kan även välja bland en mängd olika färdigdesignade kit som du får hemlevererade.

Bolaget samarbetar med en rad olika väletablerade och välkända mönsterdesigners i branschen. Tillsammans tar de fram olika broderimönster för marknaden. Genom blandningen av stilar hoppas bolaget kunna erbjuda något som passar alla brodöser.

”Vi har haft kunder sedan dag ett samt förmånen att få bra PR i form av att tidningar plockat upp oss. Sedan har också offentliga personer hittat oss och visat upp våra produkter i sociala medier, säger Sofia.”

Runt 2016 kände Sofia att hon ville ta ett större grepp om bolaget och gasa på. Världen låg framför hennes fötter och hon ville ta klivet ut. Genom att ta in riskkapital kunde The Folklore Company göra en större satsning och testa produkten globalt.

“Jag tog in riskkapital för att få bolaget att växa. Jag vill hellre vara en liten del i ett stort bolag än en stor del i ett litet, säger Sofia.“

Just nu testar bolaget lite olika affärsmodeller på en global marknad bland annat genom utlicensiering och samarbeten med olika skolor, utöver försäljning via den egna hemsida.

“Hantverk är stort i både USA och Japan och dessa länder har visat intresse för vår produkt. Även om vi testar lite olika affärsmodeller så är försäljning från egen hemsida prioritet ett för oss just nu, säger Sofia”.

Hittills har branschen för broderi varit relativt odigitaliserad och The Folklore Company har som ambition att göra handarbete mer tillgängligt.

“Det handlar inte OM det kommer ske en digitalisering av en marknad eller produkt, utan NÄR, avslutar Sofia.”

www.thefolklorecompany.com